Chromebox gebruiken voor Digital Signage

Chromebox gebruiken voor Digital Signage

De Chromebox is een kleinschalige PC die runt op Google’s Chrome operating system. De eerste Chromebox werd in 2012 door Samsung op de markt gebracht, en sindsdien zijn Chromeboxen de laatste jaren flink in populariteit gestegen en door verschillende grote hardwarefabrikanten steeds verder door ontwikkeld. Het apparaat is in feite een desktop variant van de Chromebook laptop. De Chromebox ondersteunt, net zoals andere Chrome OS apparaten, hoofdzakelijk webapplicaties. Daarmee is het goed functioneren van een Chromebox-apparaat sterk afhankelijk van een stabiele internetverbinding, die de software functionaliteiten en data opslag mogelijk maakt. De verbinding tussen de Chromebox en een lokaal netwerk, kan zowel draadloos worden gemaakt als ook via een Ethernet poort.

Wat is een Chromebox?

De Chromebox is een kleinschalige PC die runt op Google’s Chrome OS operating system. De eerste Chromebox werd in 2012 door Samsung op de markt gebracht, en sindsdien zijn Chromeboxen de laatste jaren flink in populariteit gestegen en door verschillende grote hardwarefabrikanten steeds verder door ontwikkeld. Het apparaat is in feite een desktop variant van de Chromebook laptop. De Chromebox ondersteunt, net zoals andere Chrome OS apparaten, hoofdzakelijk webapplicaties. Daarmee is het goed functioneren van een Chromebox-apparaat sterk afhankelijk van een stabiele internetverbinding, die de software functionaliteiten en data opslag mogelijk maakt. De verbinding tussen de Chromebox en een lokaal netwerk, kan zowel draadloos worden gemaakt als ook via een Ethernet poort.


Hoewel de Chromebox oorspronkelijk er niet specifiek voor was ontworpen, wordt het apparaat tegenwoordig door steeds meer bedrijven ingezet voor Digital Signage: het gericht tonen van bepaalde advertenties aan consumenten door middel van digitale displays. Het apparaat kan uitstekend fungeren als mediaplayer, kan gemakkelijk worden aangesloten aan elk modern televisiescherm en is met zijn relatief lage prijs - die zo rond de 150 euro ligt - een snelle en goedkope oplossing voor bedrijven die aan Digital Signage willen beginnen.

 

Digital Signage met en zonder Chromebox

Bij de eerste Digital Signage systemen werden steeds desktop pc’s als mediaplayer gebruikt. Dit is uiteraard erg zonde, omdat er dan een hele computer moet worden ingezet voor het uitvoeren van maar één taak. Daarbij komt ook nog bij dat vrijwel alle pc’s er niet op zijn gebouwd om 24/7 aan te staan en apps te laten draaien. Speciale mediaplayers, zoals tegenwoordig de relatief goedkope Chromebox, kunnen wél dag en nacht worden ingezet en kunnen digital signage-software goed blijven draaien zo lang als u wilt.

Door welke fabrikant hij ook wordt gemaakt, een Chromebox is altijd zeer klein van stuk (ongeveer de grootte van een normaal boek) en kan dan ook gemakkelijk uit het zicht worden geplaatst wanneer u hem heeft aangesloten aan een HDMI-scherm. Via de functie “Chrome Kiosk mode” kan de Chromebox als mediaplayer worden gebruikt. Bij deze modus wordt als het ware het apparaat vergrendeld, zodat het enkel voor één doel kan worden gebruikt, bijvoorbeeld Digital Signage. Met de juiste software kunt u de Chromebox in combinatie met een tv-scherm perfect inzetten in bijvoorbeeld bedrijfskantine’s, als digitale prijsborden, voor aankleding van uw showroom, en voor up- en cross-selling van uw producten.

Chrome OS wordt altijd automatisch geüpdatet en biedt daarmee ontwikkelaars uitgebreide mogelijkheden voor het ontwikkelen van eigen Digital Signage-applicaties waar organisaties hun voordeel mee kunnen doen. Zo kunnen Chromeboxen op afstand worden aangestuurd, zolang het apparaat maar is aangesloten aan het internet.

 

De voordelen van een gespecialiseerde leverancier

Een voorbeeld van een bedrijf dat een Digital Signage-applicatie heeft ontwikkeld - waarmee u gemakkelijk en snel een Chromebox kunt inzetten voor Digital Signage - is InfoTV. InfoTV is webbased narrowcasting, wat betekent dat u met behulp van een online CMS volledige controle heeft over de inhoud van uw narrowcasting. Alle techniek werkt plug-and-play en is zo aangesloten.
Webbased narrowcasting met InfoTV
U kunt er natuurlijk voor kiezen om zelf met de Chromebox aan de slag te gaan. Echter, het grote voordeel van een Digital Signage implementatie door een gespecialiseerde leverancier (zoals InfoTV), is dat de meeste leveranciers over de nodige vakkennis beschikken zowel op technisch vlak als op het gebied van beeldschermcommunicatie. Daarnaast is (technische) ondersteuning (iets dat door InfoTV wordt geboden) een belangrijke reden voor veel bedrijven om een leverancier inschakelen, zeker wanneer het aantal aan te sturen digitale displays toeneemt en er meer storingen kunnen ontstaan. Tenslotte, een leverancier helpt vaak ook mee om de juiste communicatiestrategie uit te denken voor uw Digital Signage-oplossing. Zo biedt InfoTV een uitgebreid module-systeem aan om uw narrowcasting op verschillende manieren in te kunnen zetten en kan het bedrijf ook worden ingeschakeld om maatwerk templates te maken die dan verschijnen op uw digitale display.