Tips voor een ergonomische werkplek

Tips voor een ergonomische werkplek

Ergonomisch werken is de trend van 2017! Veel mensen krijgen door de jaren heen te maken met rug- en nekklachten, doordat zij een verkeerde werkhouding hebben. Zo zitten ze niet rechtop achter hun computer, hebben ze een krampachtige houding in hun handen of armen, enzovoorts. Om te voorkomen dat werknemers een lange tijd uit de roulatie raken door lichamelijke problemen, is het verstandig om over te stappen op een ergonomische manier van werken. Er zijn op internet tal van verschillende hulpmiddelen te vinden die ergonomisch werken mogelijk maken. Heb je bijvoorbeeld al eens gehoord van een ergonomische muis? Een ergonomisch toetsenbord? Of een ergonomische laptopstandaard? In dit artikel geven we je tips om ergonomisch werken te bevorderen.

Wat is ergonomisch werken?

Onder ergonomisch werken verstaan we het werken met de juiste werkhouding. Dit betekent dat je met je rug tegen de rugleuning van je stoel zit, dat je knieën in de juiste hoek onder de tafel staan en dat je naar een scherm op ooghoogte kijkt. Deze manier van ergonomisch werken gaat rug- en nekklachten tegen. Niet alleen op de werkvloer is ergonomisch werken aan te raden, datzelfde geldt voor ergonomisch werken bij je thuis. Of wat te denken van mensen die veel gamen achter hun computer? Ook voor hen geldt dat zij vaak een verkeerde houding aannemen, met vervelende rug- en nekklachten tot gevolg. Zodoende zullen de tips uit dit artikel ook voor hen bruikbaar zijn

Ergonomische hulpmiddelen aanschaffen

De belangrijkste tip die we je kunnen geven is de aanschaf van ergonomische hulpmiddelen. Er zijn op internet verschillende webwinkels te vinden die diverse ergonomische voorwerpen aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan ergonomische muizen of ergonomische toetsenborden. Met een ergonomische muis voorkom je dat je tijdens het gamen of werken last krijgt van verkrampte handen. Het ergonomische toetsenbord draagt bij aan de juiste stand van je handen en polsen. Wanneer je je polsen en handen niet op de juiste manier op het toetsenbord van je laptop of computer laat rusten, kun je te maken krijgen met verkrampte en pijnlijke polsen. Dit wil je vanzelfsprekend zo goed mogelijk voorkomen!

Tip: schaf ook bij je laptop een ergonomisch toetsenbord aan. Je kunt een dergelijk toetsenbord heel eenvoudig op je laptop aansluiten, waardoor je de laptop voornamelijk als scherm gebruikt. Het toetsenbord van je laptop hoef je in dit geval niet meer te gebruiken. Datzelfde geldt voor de muis van je laptop, die je kunt vervangen voor de reeds beschreven ergonomische muizen.

Een ergonomische laptopstandaard gebruiken

Naast het gebruik van een ergonomische muis of een ergonomisch toetsenbord is ook een ergonomische laptopstandaard aan te raden. Een laptopstandaard zorgt er voor dat je laptop hoger boven de tafel komt te staan. Normaalgesproken zijn mensen geneigd om naar beneden te kijken, omdat het scherm van hun laptop vaak beneden ooghoogte staat. Als gevolg hiervan zitten werknemers lange werkdagen met een gebogen nek achter hun computer, wat erg slecht is voor hun lichaam. Zo zullen zij al snel last krijgen van een stijve, pijnlijke nek.

Door een laptopstandaard aan te schaffen ga je zulke situaties tegen. De laptopstandaard kun je vaak zelf instellen, waarbij het aan te raden is om de laptop ongeveer op ooghoogte te zetten. Iets lager kan ook, mocht je dat prettiger vinden werken! Zet de laptop in ieder geval een aantal centimeters boven het tafelblad.